Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Logo Østervangskolen
Mobil menu

Østervangskolen trivsels- og antimobbestrategi

Østervangskolen trivsels- og antimobbestrategi

På Østervangskolen forebygger vi mobning ved systematisk og vedholdende understøttelse af elevernes trivsel gennem opbygning af trygge og tolerante fællesskaber med plads til alle. Vores trivsels- og antimobbestrategi tager således afsæt i skolens grundlæggende værdi om at danne vores elever til fællesskab.

Målet med vores trivsels- og antimobbestrategi

• At opnå gode og trygge fællesskaber med høj tolerance i forhold til forskellighed
• At skabe et trygt og mobbefrit miljø præget af fælles forståelse og gensidig respekt
• At støtte elevernes sociale kompetenceudvikling, der vil bidrage aktivt til såvel deres faglige- og sociale udvikling samt deres dannelse til fællesskab
• At elever, forældre og personale er bekendte med, hvordan vi forebygger og handler i forbindelse med mobning.

Sådan understøtter vi trivsel på Østervangskolen

• I det daglige samvær med eleverne er der fokus på, at forskellighed og mangfoldighed er en styrke.
• Vi insisterer på en god omgangstone. • Vi inviterer eleverne til at forstå hinandens perspektiver og til at sætte sig i andres sted.
• Lærerne og pædagogerne er tilgængelige og opmærksomme på, hvordan tonen og legen udvikler sig i frikvartererne og støtter aktivt op omkring aktiviteter i frikvartererne.
• I det daglige samvær med eleverne er der fokus på, at fejl er en naturlig og nødvendig del af læringen.
• Lærere og pædagoger tager ansvar for gruppedannelser, så ingen står alene tilbage.
• Vi underviser løbende i netadfærd og netetik gennem hele skoleforløbet
• Lærerne/pædagogerne holder oplæg om trivsel og mobning på forældremøderne i 0., 2., 4., 6. og 7. klasse.
• Skolen gennemfører 2 årlige trivselsmålinger, en national trivselsmåling og en intern trivselsmåling.
• Skolen tilrettelægger sociale arrangementer, der støtter fællesskabsfølelsen på klasseniveau, fløjniveau og skoleniveau.
• I indskolingen arbejdes med trivselsmaterialet Fri for Mobberi og medarbejderne danner legegrupper
• På mellemtrinnet og i udskolingen arbejdes med trivselsmaterialet Triv Nu.

Sådan understøtter forældre trivsel på Østervangskolen

“Uanset hvor dårligt en skoleklasse fungerer, og uanset hvor mange konflikter der cykler rundt blandt børnene, så kan forældrene vende stemningen og skabe en god klasse” Citat: Jens Andersen, psykolog.

• Alle forældre taler pænt om andre elever, forældre og skolens medarbejdere
• Alle forældre udtrykker tolerance og respekt over for, at der er forskellige familie- og livsformer
• Alle forældre forpligter sig på fællesskab og samarbejde ved at - vise interesse for hele klassens trivsel - informere læreren, hvis de hører at en klassekammerat omtales negativt
• Forældrerådet arrangerer sociale arrangementer, der favner bredt.

Østervangskolens definition på mobning

Mobning er systematiske udstødelseshandlinger, der typisk opstår i fællesskaber, der mangler sammenhold eller har en lav tolerance. Konsekvensen bliver, at en eller flere personer bliver udstødt fra fællesskabet. Udstødelsen kan både foregå i det fysiske og det virtuelle rum. Ofte foregår det ikke med tydelige, synlige handlinger, men fx når

• drilleri ikke længere er karakteriseret ved at være gensidigt, kærligt eller sjovt for begge parter
• drilleri ikke længere forekommer i enkeltstående og spontane situationer
• drilleri ekskluderer én eller flere personer fra fællesskabet
• elevgruppen er præget af manglende medlidenhed og bliver ligeglade med offeret
• nedværdigende handlinger accepteres i elevgruppen
• der ikke er plads til forskellighed i gruppen
• fællesskaberne ikke har noget positivt at samles om
• tonen blandt eleverne generelt er hård
• der sker stiltiende fravælgelse af en eller flere personer.

Det handler i højere grad om uhensigtsmæssige mønstre i gruppen end om enkeltstående elever. Årsagerne til mobning kan være mange, og det er ikke altid, at mobning er en bevidst handling.

Inspireret af Den Nationale Klageinstans mod Mobning og Helle Rabøl

Håndtering af mistrivsel, som får karakter af mobning

Vi arbejder ud fra en forståelse af 3 aktører:

• Elev/elever som bliver udsat for mobning.
• Elev/elever som aktivt udfører mobning.
• Elever som understøtter mobning ved at være passive frem for at handle mod mobningen.

Vi forstår mobning som et gruppeproblem, og i håndtering af mobning er der fokus på at guide alle aktører i ovennævnte grupperinger. Når det konstateres, at en eller flere elever i en klasse er i mistrivsel, som kan relateres til mobning, indgås et samarbejde mellem lærerteamet og en af skolens pædagogiske vejledere. Desuden inddrages nærmeste leder.

Klassens forældre herunder forældrerådet informeres og involveres i det omfang, det er relevant. Forskellige forældre kan involveres i forskelligt omfang. Der udarbejdes en handleplan, ud fra en fast skabelon.

Skolebestyrelsen marts 2021.