Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Logo Østervangskolen
Mobil menu

Naturfaglig toning

Princip om Naturfaglig toning


Motivation : Naturvidenskab spiller en væsentlig rolle i vores samfund. Mange jobtyper har
større eller mindre berøring med naturvidenskab, og en basal forståelse for naturvidenskab
og naturvidenskabelig metode/process gør os som samfundsborgere bedre istand til at tage
stilling til (og have indflydelse på) hvorledes vi vil indrette vores samfund. Skolebestyrelsen
(SB) vil gerne medvirke til, at skolens eleverne bliver klædt godt på til dette, og har derfor
vedtaget at skolen skal have en naturfaglig toning.


Formål : Styrke skolens naturfaglige faglighed og løfte alle elevers naturfaglige kompetencer.


Konkret indhold : Den naturfaglige toning tænkes at være en rød tråd fra 0. til 9. klasse, og
går overordnet ud på øget fokus på naturfagligt indhold. Dette skal blandt sikres ved at
skolen sørger for tilstrækkelig efteruddannelser/kurser til naturfaglige lærer, således at de
kan holde deres faglige og didaktiske viden opdateret, og at skolen prioriterer naturfaglige
vejledere på hver fløj. Desuden tilstræber skolen til enhver tid at have moderne og virksomt
udstyr til undervisningen i naturfag (f.eks. lab. udstyr, dataloggere mm), både til den
obligatoriske og valgfagsrelaterede undervisning.

Skolen prioriterer deltagelse i arrangementer med naturfagligt indhold, f.eks. Naturfagsmarathon,  besøg på Videnskabernes Hus mm. Der tilbydes en udvidet pakke af naturfaglige valgfag i
udskolingen, hvor SB desuden opfordrer til ugentlige naturfaglige fordybelsesdage.
Undervisningen på alle fløje kan med fordel bruge historisk værksted i den naturfaglige
undervisning, og SB henviser til at UUV også kan være en god anledning til at arbejde med
naturfag på alle årgange.


Vi tilskynder til at eleverne i løbet af undervisningen stifter bekendtskab med den
naturvidenskabelige proces og metode, således at de kan forholde sig kritisk til kilder og til
forskellige grader af troværdighed. Der opfordres desuden til en undersøgende tilgang til
faget, og til at 2-lærer ordning benyttes når muligt.


Skolebestyrelsen, Februar 2018.