Skoleudviklingssamtale for Østervangskolen 2022/23
Formål med skoleudviklingssamtalen
Skoleudviklingssamtalen er obligatorisk jf. folkeskoleloven. Formålet med skoleudviklingssamtalen er at skabe rammen for en tillidsfuld og faglig dialog om udvikling af skolen, så eleverne får de bedst mulige rammer for faglig udvikling og trivsel. Møderne er en vigtig del af den løbende kvalitetsudvikling med henblik på at udvikle og forbedre udvalgte indsatsområder lokalt. Intentionen er at styrke den fælles viden og forståelse af udvalgte udfordringer og de indsatser, der iværksættes fremadrettet.
Skolens indsatsområder
Indsatsområder fra skoleplan 2022/23
Fløjens udvalgte udviklingsområde(r) indenfor de fem grundfagligheder
- A-fløjen: Emne-bånd med fokus på praksisfaglighed
- B-fløjen: Faglig læsning
- D-fløjen: Faglig læsning
Inkluderende fællesskaber
- Udvikling af særligt tilbud for enkeltelever
- Fortsat udvikling af den inkluderende praksis i almenudervisningen
Den røde tråd - en sammenhængende skole
- Fagudvalgssamarbejdet i dansk og matematik opprioriteres
MakerSpace
- understøtte arbejdet med læring gennem ideudvikling og problemløsning
- så frø, inspirere, kompetenceudvikle
Udvalgt indsatsområde fra skoleudviklingssamtale 2022/23
Professionelle læringsfællesskaber med fokus på samarbejde og reflekterende dialoger. Vi har særligt fokuseret på årgangenes teamsamarbejde.
Målet har været at få sat en tydelig ramme og retning for det fremadrettet arbejde i årgangsteams.
Opfølgning
Handlinger i forlængelse af skoleudviklingssamtalen:
Til opstart har ledelsen holdt et fælles oplæg for hele skolens personalegruppe omkring samarbejde i årgangsteam.
Vi har til årets læringssamtaler mellem ledelse og årgangsteams haft fokus på at drøfte, hvordan der atbejdes med udviklingspunkter til årgangsteammøder.
Det har ledelsen efterfølgende fulgt op på løbende i forbindelse med årgangenes teammøde, hvor der har været været fælles sparring og drøftelse af udviklingspunkterne.
I skoleåret 2023/24 har vi fokus på, at det er i de enkelte årgangsteams, at udvikling af praksis i forhold til elevernes læring, trivsel og dannelse til fællesskab har sit afsæt.
Kommunal ramme for skoleudviklingssamtalen
Skolen har valgt at fokusere på Professionelle Læringsfællesskaber blandt nedenstående indsatser:
Skoleudviklingssamtalerne tilrettelægges og understøttes med udgangspunkt i læringscirklen. I praksis understøttes processen af forvaltningen gennem et skoleår.
Der afholdes:
- Indledende dataworkshop
- Læringssamtale mellem skoleledelse og forvaltning samt
- Afrundende opfølgningsworkshop
- Notatet offentliggøres på skolens hjemmeside
Skolebestyrelsen inddrages før og efter.
Nøgletalsoverblik